شرایط تصرف ملک اشخاص قبل از انجام معامله قطعی

تصرف ملک اشخاص قبل از انجام معامله قطعی : در شرایط که فوریت اجرای طرح با ذکر دلایل موجه به تشخیص         عالی ترین مقام دستگاه اجرایی ضرورت داشته باشد ، به نحوی که نداشتن سرعت­عمل در انجام طرح موجب ضرر و زیان جبران ناپذیری گردد ، دستگاه اجرایی می تواند قبل از انجام معامله قطعی و با تنظیم صورت مجلس وضع موجود، ملک را با حضور مالک یا نماینده وی و در غیاب او و نماینده دادستان و کارشناس رسمی نسبت به تصرف دربیاورد و نسبت به اجرای طرح عمرانی اقدام کند.

به نحوی که لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراض…1358 مقرر می­دارد؛ « در صورتی که فوریت اجرای طرح با ذکر دلایل موجه به تشخیص وزیر دستگاه اجرایی ضرورت داشته باشد ، به نحوی که عدم تسریع در انجام طرح موجب ضرر و زیان جبران ناپذیری گردد ، دستگاه اجرایی می تواند قبل از انجام معامله قطعی و با تنظیم صورت مجلس وضع موجود ملک با حضور مالک یا نماینده وی و در غیاب او و نماینده دادستان و کارشناس رسمی نسبت به تصرف و اجرای طرح اقدام نماید . لکن دستگاه اجرایی مکلف است حداکثر تا سه ماه از تاریخ تصرف ، نسبت به پرداخت یا تودیع قیمت عادله طبق مقررات این قانون اقدام نماید.»

بیشتر بدانید: ضرورت آموزش قوانین بازرگانی و تجاری برای همه افراد

تصرف ملک توسط دستگاه اجرایی

طبق قانون فوق دستگاه اجرایی در صورتی می­تواند قبل از انجام معامله قطعی، ملک را تصرف و نسبت به اجرای طرح اقدام نماید که شروط ذیل وجود داشته باشد؛

  •  فوریت اجرای طرح ضرورت داشته باشد .
  • دلایل فوریت اجرای طرح باید موجه باشد . تشخیص این امر به عهده وزیر دستگاه اجرایی یا بالاترین مقام دستگاه تملک کننده است .
  • در صورت فوریت اجرای طرح ضرورت دارد که عدم تسریع در انجام طرح موئجب ضرر و زیا جبران ناپذیر می شود .
  • وضع موجود ملک باید با حضور مالک یا نماینده وی و در غیاب او نماینده دادستان و کارشناس رسمی صورت مجلس شود .
  • دستگاه اجرایی موظف است ظرف 3 ماه از تاریخ تصرف ، بهای ملک را تودیع یا پرداخت نماید .
  • چنانچه بهای ملک در ظرف مهلت مقرر پرداخت نشود مالک یا صاحب حق می تواند به دادگاه عمومی محل مراجعه و درخواست توقیف عملیات اجرایی را بنماید .
  • محاکم صالحه موظفند که به ادعای مالک یا صاحب حق خارج از نوبت رسیدگی کنند .
  • رفع توقیف عملیات اجرایی منوط به پرداخت قیمت تعیین شده باشد .

 تعیین بهاء املاک اشخاص حقوق خصوصی قبل از انجام معامله قطعی ، توسط دستگاه اجرایی

اینک با توجه به قوانین و مقررات آنچه که خریدار ( دستگاه تملک کننده ) ملزم به پرداخت آن می­باشد، مورد بررسی قرار می­گیرد .در قوانین به بهای توافقی ( عادله ) ، کارشناسی ، روز و منطقه ای یا معاملاتی اشاره شده است.  

1-  قیمت توافقی :

 طبق قانون نحوه خرید اراضی و ابنیه و… 1347 ؛ در اغلب قوانین و مقرراتی که دولت و شهرداری­ها به استناد آن اقدام به تملک و تصرف املاک اشخاص می­کنند ، از توافق در خصوص تعیین بهای املاک و خسارت وارده به املاک اشخاص سخن به میان آمده است .

2-  قیمت کارشناسی :

در صورتی که طرفین در تعیین بها و میزان خسارت به توافق نرسند ، بها و میزان خسارت توسط کارشناسان تعیین می­شود . کارشناسان ممکن است به سه صورت انتخاب شوند . توسط طرفین ، دادگاه و یا توسط دستگاه تملک کننده که در مورد اخیر هیأت­های قانونی با توجه به نظر کارشناسان بها و میزان خسارات را تعیین می­کنند.

 3-  قیمت منطقه ای :

طبق قانون زمین شهری 1366 ؛ “تقویم دولت بر اساس قیمت منطقه ای ( ارزش معاملاتی ) زمین بوده و بهای اعیانی ها در اراضی و سایر حقوق قانونی طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری بر اساس بهای عادله روز تعیین می گردد . ” ماده 2 آیین نامه شرایط واگذاری زمین به آسیب دیدگان از جریان سیل مصوب 1366 نیز بهای عرصه خانه و اراضی اشخاص را که در حریم مسیل های شهری مناطق سیل زده قرار گرفته یا بگیرد ، بر اساس قیمت منطقه ای قرار داده است.

4-  قیمت روز :

طبق ماده واحده قانون نحوه تقویم ابنیه، املاک … مصوب 1370؛ ” کلیه قوانین و مقرراتی که شهرداری­ها مجاز به تملک ابنیه ، املاک و اراضی قانونی  مردم می باشند ، در صورت عدم توافق بین شهرداری و مالک ، قیمت روز تقویم و پرداخت شود . “

5 – قيمت عادلانه :

درباره این نوع قیمت تعریف جامع و مانعی در قوانین کشور وجود ندارد و شاید اولین تعریف از قیمت عادلانه را قانونگذار در  قانون راجع به احداث و توسعه معابر و خیابان‌ها مصوب 1312  بیان می­دارد که؛ ” مقصود از قیمت عادله قیمت زمین بیاض یا به انضمام بنا و اشجار قبل از اعلان توسیع .” یعنی قیمت اراضی را بدون درنظر گرفتن،بناها و ساخت و سازهای پیش از شروع عملیات عمران و آبادانی و تاثیر آن در افزایش بهای آن اراضی تعیین کنند.

بعدها در بیشتر طرح های عمرانی ازجمله ، آیین نامه خريد اراضي مورد نياز عمليات عمرانی و نيازمندي هاي عمومی1336 با استناد به قانون برنامه هفت ساله دوم ، قانونگذار مقرر داشته که ، کارشناسان باید بهای عادلانه اراضی و ابنیه و بناهای مورد نیاز درسال قبل از اعلام شروع عملیات بدون درنظر گرفتن منظور از خريد و تاثير اجراي عملیات مورد نظر در ارزش ملک را در نظر بگيرند . در قانون برنامه عمرانی سوم کشور 1342 و مقررات برنامه و بودجه 1351 نيز قیمت عادلانه در قبل از انقلاب و بعد از انقلاب در لایحه قانوني نحوه خريد و تملك اراضي … 1358 بدون تعریف جامعی تکرار شده است .

نکته:

منظور از زمین بیاض؛ زمینی که ملک شخصی است،خواه صاحب آن معلوم باشد ویا مجهول باشد،که در آن کسی مشغول به زراعت،باغبانی و حتی ساختمان سازی نباشد( میخواهد زمین زراعتی باشد یا خیر)،حالا یا حصارکشی شده باشد یا خیر.

نکته:زمین موات را بدلیل اینکه،ملک شخصی نیست،بیاض نمی­گویند.

6 – قيمت تمام شده :

درمقررات مختلف ، برای مثال ، در پرداخت مالیات  و عوارض قیمت منطقه­ای  و درقانون های دیگر ازجمله زمین شهری از قيمت تمام شده ، صحبت به میان آمده ، یعنی قیمت منطقه ای به علاوه هزینه آماده سازی زمین باید پرداخت شود  و درتبصره بودجه54 سال 1373 از قيمت دیگری حرف به میان آمده است، که عدالت و انصاف اقتضا دارد ، که این قیمت ها با دقت در آینده نگریسته شود .

7 – قيمت اقساطي :

درمقررات اصلاحات ارضی1340 ازقيمت اقساطی 15ساله براساس پرداخت مالیات در سال های42-1340 مصوب شده است و درمقررات کشت موقت 1365 نیز قیمت اقساطی آورده شده است.

8 – قيمت اولين معامله :

طبق مقررات ثبت اسناد و املاک کشر،املاک اضافه مساحت از پرداخت قیمت اولین معامله حرف به میان آمده است ؛ ” نسبت به ملکی که با مساحت معین مورد معامله قرار گرفته باشد و بعدها، معلوم شود اضافه مساحت دارد ذی نفع می‌تواند قیمت اضافی را بر‌اساس ارزش مندرج در اولین سند انتقال و سایر هزینه‌هاﻯ قانونی معامله بصندوق ثبت تودیع و تقاضاﻯ اصلاح سند خود را بنماید…”

9 – تخفيف در قیمت فروش :

در اراضی تعاونی­ های مشاع ، طبق دستور العمل سازمان امور اراضی1373 اراضی با حداكثر تا 50 درصد براي طرح‌هاي كشاورزي و توليدي و 30درصد براي طرح هاي غيركشاورزي خواهد بود.

نکته : با توجه به آنچه گفته شد ، اقدام به تملک و تصرف املاک اشخاص بدون پرداخت وجه بر خلاف قوانین و مقررات موضوعه می باشد . این امر در رأی وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری تاریخ 13/09/1369 به شماره 204 کلاسه پرونده 69-75 روزنامه رسمی شماره 13412- 28 /12/1369 نیز منعکس می­باشد .

 

نادر کیانی بهتر وکیل اراضی و بهترین وکیل ملکی

چگونه وکیل متخصص انتخاب نماییم


دی , ۱۴۰۳

دیدگاه شما

نادر کیانی

وکیل متخصص حقوق اقتصادی در صنعت ساختمان

تلفن تماس:

02144001325
02144001599

اینستاگرام: Nader.kiyani.biz